Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.02.2016 14:51 - Български летопис от Х в., писан в Преслав и в Киев.
Автор: arhivar Категория: История   
Прочетен: 9444 Коментари: 4 Гласове:
6


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 През 1908 г. забележителният руски учен акад. А.А.Шахматов (1864-1920)  в книгата си ,,Разыскания о древнейших русских летописных сводах. С.- Петербург, 1908“ стига до извода, че в основата на „Повести временных лет“ е залегнал неизвестен днес български летопис от Х в.

image

„След произведенията на Шахматов всяко едно изследване по историята на стара Русия трябва да се съобразява с неговите изводи. Ученият заложи текстологичните основи като наука. Особено голям принос изследователя има при разработката на текстологията на древно-руските летописи, в частност – Повест временных лет“. (Данилевский И. Н. Повесть временных лет. Герменевтические основы источниковедения летописных текстов, Москва, 2004 г.).

На базата на проучванията на акад. Шахматов върху Новгородската Първа летопис, той стига до извода, че тя е съставена на основата на някакъв отсъстващ Начален свод, който е приблизително от 90-те години на ХІ в. Мотивира се, че в текста на Новгородската Първа летопис отсъстват договорите на русите с гърците от Х в., а освен това всички директни цитати от византийската хроника на Георги Амартол, които ползва по-късно автора на Повест временных лет.

Според акад. Шахматов това не е всичко: в основата на т.нар. Начален свод е залегнала летопис, съставена между 977 и 1044 г.г. Този летопис А.А.Шахматов смята, че е най-стария руски исторически свод, това е Древният свод.

„Възстановявайки по този начин на вътрешен анализ състава на Древният свод, А.А.Шахматов посочва и неговите източници, които използва автора му (). Между писмените източници А.А.Шахматов на първо място отбелязва някакъв български летопис . Указание за такъв извор той извлича от текстовете отнасящи се за българските и византийските войни на руския княз Светослав Киевски, а също така влияние от страна на  българския летопис той вижда в текстовете за похода на Олег за Константинопол. И на трето място, този български летопис е бил извор за сведенията за приемането от княз Владимир на християнството () Шахматов до такава степен бе убеден в правилността на своите изводи, че по негови думи, предполагаемият „български летопис“ е послужил не само за образец при съставянето на Древният свод, но е дал на руския летописец стил и фразеология. (А.А.Шахматов. Разыскания о древнейших русских летописных сводах. С.-Петербург, 1908, с. 468))“, пише проф. Златарски. (Проф. В.Н.Златарский.  Болгарский историко-литературны элементь в русской летописи; В: Труды V-го съезда Русских Академическихъ организацiи за границей, ч. І, стр. 338, Софiй., 1932).

image

И така, след като акад. А.А.Шахматов определя, че Древният свод е съставен в периода 977-1044 г.г., тогава имаме основания да допуснем и да констатираме, че през Х в., е съществувал български исторически летопис, който е писан от преславски книжовник по времето на управлението на цар Петър (927-969).

Този летопис е давал сведения за руската агресия на княз Светослав І над България през годините 968 и 969. Като вследствие от тези атаки българският цар Петър не издържа на напрежението и получава апоплектичен удар.

image

Смъртта на цар Петър, миниатюра от Ватиканския препис на Манасиевата летопис.

Българският летопис от Х в. е давал сведение и за приемането на християнството от киевския княз Владимир през 988 г., което ще рече, че преславският книжовник, съчинител на българския летопис от Х в., е бил отведен след 969 г. от руския княз Светослав в Киев и е бил свидетел как неговия син Владимир, приел княжеството през 980 г. от брат си Ярополк, покръства Киевска Рус през 988 г.




Гласувай:
6


Вълнообразно


1. get - - Милчев, хубаво че коментираш - Какво е казал Шахматов ... за този "български" летопис-първооснова на ...
22.02.2016 21:35
... киевският „Повести временных лет“ ... но защо, след като казваш ...?

А. Новгородска Първа летопис ...
Б. в текста на Новгородската Първа летопис отсъстват договорите(!) на русите с гърците от Х в.,
В. агресия(?) на княз Светослав І над България през годините 968 и 969.
Г. давал сведение и за приемането на християнството от киевския княз Владимир през 988 г., което ще рече, че преславският книжовник, съчинител на българския летопис от Х в., е бил отведен след 969 г. от руския княз Светослав в Киев и е бил свидетел ... - Но ПРЕМЪЛЧАВАШ много значимото и установено от Шахматов "Д"!

- Сещаш ли се за какво говоря - ако "да" напиши го! Ако отговора е "не" - да ти припомня - Какво открива Шахматов и което от съществено значение: От кога датира Първо-християнството при нас, като Народ?

цитирай
2. bls - Архивите ще са ви благодарни да уточните какво искате да кажете!
22.02.2016 22:05
get написа:
... киевският „Повести временных лет“ ... но защо, след като казваш ...?

А. Новгородска Първа летопис ...
Б. в текста на Новгородската Първа летопис отсъстват договорите(!) на русите с гърците от Х в.,
В. агресия(?) на княз Светослав І над България през годините 968 и 969.
Г. давал сведение и за приемането на християнството от киевския княз Владимир през 988 г., което ще рече, че преславският книжовник, съчинител на българския летопис от Х в., е бил отведен след 969 г. от руския княз Светослав в Киев и е бил свидетел ... - Но ПРЕМЪЛЧАВАШ много значимото и установено от Шахматов "Д"!

- Сещаш ли се за какво говоря - ако "да" напиши го! Ако отговора е "не" - да ти припомня - Какво открива Шахматов и което от съществено значение: От кога датира Първо-християнството при нас, като Народ?


цитирай
3. get - @ 2. bls - Архивите ще са ви благодарни да уточните какво искате да кажете! :((( - Явно ... ?
23.02.2016 20:11
... или не четеш внимателно изворовите източници - или те мързи да ги четеш докрай?

- Във връзка с това си изследване за ПЪРВО ИЗВОРА на „Повести временных лет“ Шахматов прави смущаващата - аз бих я нарекъл СЕНЗАЦИОННАТА КОНСТАТАЦИЯ - При приемането от "киевските руси" на християнството от "Византия"(както се втълпява категорично навсякъде ?) - формулата, която е възприета относно - същността Христос НЕ Е ОРТОДОКСАЛНАТА а е използвана - така наречената "полу-арианска", тоест казва се - Сина е ПОДОБОСЪЩЕН на Отца!
- Което пък следва да ни наведе на РАЗМИСЪЛ - най-малко!
цитирай
4. letopisec - Това е фалшификация, все едно да кажете, че днес папата е монофизит, понеже се стреми към световно лидерство....
24.02.2016 14:59
get написа:
... или не четеш внимателно изворовите източници - или те мързи да ги четеш докрай?

- Във връзка с това си изследване за ПЪРВО ИЗВОРА на „Повести временных лет“ Шахматов прави смущаващата - аз бих я нарекъл СЕНЗАЦИОННАТА КОНСТАТАЦИЯ - При приемането от "киевските руси" на християнството от "Византия"(както се втълпява категорично навсякъде ?) - формулата, която е възприета относно - същността Христос НЕ Е ОРТОДОКСАЛНАТА а е използвана - така наречената "полу-арианска", тоест казва се - Сина е ПОДОБОСЪЩЕН на Отца!
- Което пък следва да ни наведе на РАЗМИСЪЛ - най-малко!

цитирай
Търсене

За този блог
Автор: arhivar
Категория: История
Прочетен: 1393109
Постинги: 86
Коментари: 803
Гласове: 321
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930