Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.05.2016 11:00 - Грузински извори за древните българи.
Автор: arhivar Категория: История   
Прочетен: 8501 Коментари: 8 Гласове:
5


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Историческата науката за Древния изток и Кавказ в последните 30 години извърши много нови открития, които дават възможност да имаме по-добри отговори за историческите събития в този важен за световната история регион. Някои от новите открития са наистина важни. Оказа се, че сведението на Херодот, че скитите са превзели Мидия, е меко казано невярно. Очевидно Херодот е преувеличил някаква локална победа, при това допълнително украсена от фолклорното скитско предание. Оказа се също така, че скитите не са били господари в Предния изток и Мала Азия, а такива господари през VІІ в. пр.н.е. са били кимерийците. Отговорното интерпретиране на асирийските клинописи, върна военното достойнство на историческите кимерийци в периода VІІІ-VІІ в.в. пр.н.е.

image

Кимерийската прародина е била на териториите на дн. северна Армения и дн. южна Грузия. Този извод на кимерологията подтикна определени учени като Г. Д. Грумба да преразгледат грузинските ранно-средновековни съчинения „Мокцевай Картлисай“ от V в. (аноним) и „Животът на картлийските царе“ от ХІ в. на Леонти Мровели. В съчинението от V в. се дават сведение как грузинците са обърнати в християнството, като успоредно с това има данни за най-старите народи живели на територията на дн. Грузия – хоните и бундур.

Според Грумба, „хоните са догрузинско население на Картли” (Иберия – бел.м.), което дошло „от юг на Кавказ” („Об истоках исторической концепции грузинского историка ХІ века Леонтии Мровели”). Обаче през ХІ в. Леонти Мровели като автор на хрониката „Животът на картлийските царе“, не пише за хони и бундур. „Мровели не го е удовлетворявала вече съществуващата версия за преселение на грузинците в Картли едва в края на ІV в. пр.н.е., а така също уседналите тук до идването на грузинците други народи – хони, бунтурки (чети: бундурк – бел.м.), за които съобщава „Мокцевай Картлисай”, ето защо Мровели умълчава за догрузинското население на Картли – хоните, наричайки ги „коренни картвели”, независимо, че както отбелязва Г.А.Меликишвили, малко по-долу пояснява, че това са тези „които наричаме бунтурки” (Грумба, пак там; виж: Меликишвили Г.А., К истории древней Грузии, Тбилиси., 1959, с.282).

И така, според „Мокцевай Картлисай“ хони и бундурк, са две различни племена, които живеят към VІ в. - ІV в. пр.н.е. на териториите на дн. южна Грузия и северна Армения. Тоест, това са старите кимерийски земи. На юг от тези древни кимерийски земи е била държавата Урарту, чието самоназвание е Бийан, т.е. бундурките са всъщност старите урарти (ср. ез. Ван).

image

Но кои са хоните?

Да видим какво пише за хоните „Мокцевай Картлисай“: Тогава дойде отделилото се от халдейците войнствено племе хони и измоли от владетелят на Бундур място за заселване и като даде данък, се заселиха в Занави. И владяха тези земи, плащайки данък, и тази местност се нарича Херки” (гл. І).

Халдея е всъщност Вавилон. През 609 г. вавилонци, заедно с мидяни и кимерийци (наричани в „Хрониката на Геда“ – „уман манда“) покоряват Асирия, т.е. ако някой се е отделил от халдейците, за да отиде на север, това може да са само кимерийците, които се връщат на старите свои земи.

image

Но защо са наречени „хони“?

Защото, според летописецът от VІ в. Прокопий Кесарийски, хуните в древното минало са били кимерийци: В древността огромен брой хуни, които тогава наричали кимерийци, живеели по тези местности, за които стана дума, и един цар стоял начело на тях. После над тях властвал цар, който имал двама сина, от които единият се казвал Утигур, а другият – Кутригур. Когато баща им починал, двамата си поделили властта и нарекли поданиците си по свое име. И по мое време едните се наричаха още утигури, а другите – кутригури...(Прокопий Кесарийски. кн. ІV, 5. Войната с готите )”.

Остава да отговорим на още един въпрос: защо в късните преписи на „Мокцевай Картлисай“ вместо бундурки е изписано „бунтурки“? Ние имаме отговор: щом още през ХІ в. Мровели вече не знае за бундурк, какво да кажем за преписвачите след VІ в. на „Мокцевай Картлисай“, които бъркат древните бундурки, т.е. урарти, с появилите се след VІ в. от н.е. турки и ги наричат „бунтурки“?

По-смешно е как някои учени се опитват да докажат, че това древно племе, е наистина „турки“. „Полагают, что этноним «бунтюрки» — композит, что слово «бун» — определение, при помощи которого автор «Обращения Грузии» хотел подчеркнуть неидентичность тюрок, живших во времена Александра Македонского в Грузии, с современными анониму тюрками.

Слово «бун» толкуется по-разному. Е. С. Такайшвили считал, например, что бунтюрки (он писал бунтурки) — это тюрки-копьеносцы, т. к., по мнению ученого, «бун» армянское слово, означавшее рукоятку копья (см. с. 1, 2, прим. 2). В современной специальной литературе предпочтение отдается интерпретации, предложенной М. Броссе, по которой указанный этноним следует понимать как «коренные, истинные тюрки» (Вrоssеt М. Histoire de la Georgie, I partie, 1849, p. 30—33; см. также Меликишвили Г. А. К истории древней Грузии. — Тб., 1959, с. 125; он же, Бунтюрки. — Грузинская советская энциклопедия, т. 2, с. 572; Джанашиа Н. С. К источникам ..Жизни грузинских царей".—В кн.: Историко-источниковедческие очерки, — Тб., 1986, с. 96, прим. 10, на груз. яз.).

Слово «бун» помимо указанного значения имеет и значение «оседлость»— мквидри (см. Абуладзе И. В. Словарь древнегрузинского языка. — Тб., 1973., с. 37). Для данного случая именно это значение кажется наиболее подходящим. Во-первых, по контексту, бунтюрки, действительно, являются оседлыми — они живут в городах. Кроме того, во второй половине V века, когда было составлено «Обращение Грузии», тюркские племена в основном могли быть известны как кочевники (см. Еремеев Д. Е. Этногенез турок. — М., 1971). Следовательно, определение «бун» в качестве разъяснения к этнониму «тюрки» для современников автора «Обращения Грузии» и в самом деле являлось необходимым.

Для полноты сообщения о бунтюрках можно указать и на работу М. Сейидова «Опыт этимологического анализа слова Бунтурки/Бунтюрки» (Доклады АН Азер. ССР. 1969, т. XXV, № 8, с. 91—93), в котором слово «бун» связывается с тюркскими языками и этноним в целом толкуется как «тюркское племя».“

Грумба смята, че това са древни урарти: „от края на 609 г. пр.н.е. до август 607 г. вавилонската армия, под командването на Небопаласар и неговият син Новуходуносор, заедно със скитите и мидяните, атакували бившите асирийски съюзници Урарту и Ману” (…) „след окончателния разгром на Урартското царство в 590 г. пр.н.е., се проследяват мощни вълни на миграция на население от урартските области на север, в района на Кавказ” (Грумба, пак там).

apsnyteka.org/806-gumba_g_ob_istokah_istoricheskoi_kontseptsii_leonti_mroveli.html

Да, урарти, т.е. бундурк, се заселват на север, понеже държавата им Урарту е превзета от Мидия. Преселените на север урарти (бунд, ср. с българина Бунд при Мовсес Хоренаци) отиват на древните кимерийски земи и всъщност са асимилирани постепенно от кимерийците.

И така, както пише Прокопий Кесарийски, един от древните кимерийски царе имал синове Утигур и Кутригур и по техните имена част от кимерийците се нарекли утигури, а другите – кутригури. А науката отдавна е доказала, че утигури и кутригури са български племена.

Трудна ли е древната история на българите, която включва синтеза КИМЕРИЙЦИ-ХУНИ-БЪЛГАРИ? Не, но какво ли не е правено, за да не знаят българите своето древно минало. Какво ли не е правено…

image
Карти на кимерийската военна хегемония (долу) и на хуно-българската военна хегемония (горе.)
image




Гласувай:
7


Вълнообразно


1. letopisec - Блестяща статия, както винаги. ...
09.05.2016 12:21
Блестяща статия, както винаги. Привет...
цитирай
2. iliyanv - Блестяща чалга, както винаги...
09.05.2016 12:55
В Шекер маала ходжата може да я чете по 5 пъти на ден на дългобрадите мангали и чаршафосаните циганки с бурки.
По-добре да слушат такива тъпотии, отколкото радикален ислям.
цитирай
3. bls - Тракедонистите на Спароток са втрещени, вижте го Илиянчо изкука вече. Това е наука, бе, пич!
09.05.2016 14:37
iliyanv написа:
В Шекер маала ходжата може да я чете по 5 пъти на ден на дългобрадите мангали и чаршафосаните циганки с бурки.
По-добре да слушат такива тъпотии, отколкото радикален ислям.

цитирай
4. arhivar - Благодаря.
09.05.2016 15:59
letopisec написа:
Блестяща статия, както винаги. Привет...

цитирай
5. arhivar - Благодаря, че коментирате!
09.05.2016 15:59
iliyanv написа:
В Шекер маала ходжата може да я чете по 5 пъти на ден на дългобрадите мангали и чаршафосаните циганки с бурки.
По-добре да слушат такива тъпотии, отколкото радикален ислям.

цитирай
6. arhivar - Благодаря, че коментирате в блога.
09.05.2016 16:00
arhivar написа:
iliyanv написа:
В Шекер маала ходжата може да я чете по 5 пъти на ден на дългобрадите мангали и чаршафосаните циганки с бурки.
По-добре да слушат такива тъпотии, отколкото радикален ислям.


цитирай
7. iliyanv - Болестта се задълбочава, болникът
10.05.2016 09:21
говори сам със себе и повтаря трудно запомнящата се реплика "Благодаря, че коментирате", а пазарджишките мангали и делиормански манафи му се привиждат като хони, урарти, кюмюри и бунаци.
цитирай
8. arhivar - Не е нужно да кацате като конска муха навсякъде, нищо че сте тролче на дребна заплата при тракедонистите на Спароток и Чилингиров.
12.05.2016 11:31
iliyanv написа:
говори сам със себе и повтаря трудно запомнящата се реплика "Благодаря, че коментирате", а пазарджишките мангали и делиормански манафи му се привиждат като хони, урарти, кюмюри и бунаци.

цитирай
Търсене

За този блог
Автор: arhivar
Категория: История
Прочетен: 1385540
Постинги: 86
Коментари: 803
Гласове: 321
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031